واتر پمپ و وظیفه آن

درباره لوازم جانبی خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

واتر پمپ و وظیفه آن

۶ بازديد
پمپ آب و وظیفه آن
 
شاید به نظر برسد که پمپ آب جزء ضروری خودرو نیست، اما در واقع این قطعه کوچک نقش کلیدی در خودرو شما دارد، مایع خنک کننده را از طریق رادیاتور به موتور می رساند و این امر باعث خنک نگه داشتن خودرو در روزهای گرم تابستان می شود. و از یخ زدن خودرو در روزهای سرد زمستان جلوگیری کنید.
 
بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند انتقال آب از رادیاتور به موتور خودرو به اندازه تعویض روغن خودرو اهمیت دارد.
 
بنابراین پمپ آب نقش مهمی در خودرو دارد و باید بتوانیم علائم فرسودگی را شناسایی کنیم تا بتوانیم در زمان مناسب اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض آن انجام دهیم که عبارتند از:
 
1- گرمای بیش از حد موتور
 
اول از همه، اگر موتور ماشین شما بیش از حد گرم می شود، ممکن است به این دلیل باشد که پمپ آب ماشین شما کار خود را به خوبی انجام نمی دهد، بنابراین بهتر است برای رفع این مشکل فورا اقدام کنید. این ممکن است به موتور خودرو یا بسیاری از قطعات دیگر خودرو شما آسیب برساند.
 
خودروهای مدرن دارای مانیتورهای داخلی هستند که با استفاده از آن می توان دمای موتور را بررسی کرد و در صورتی که مانیتور دمای موتور را بیش از حد نشان داد، اقدامات لازم را برای تعمیر آن انجام دهید. اگر خودروی شما مانیتور داخلی ندارد، می توانید با لمس موتور خودرو متوجه شوید. در خودروهایی که پمپ آب فرسوده دارند، چند دقیقه پس از روشن شدن خودرو، موتور بیش از حد گرم می شود.
 
2- صدای ناله مانند قرقره پمپ آب ماشین
 
علامت دیگری که به راحتی قابل شناسایی است و نشان دهنده فرسودگی پمپ آب در خودرو است، شل بودن قرقره پمپ آب است که هنگام رانندگی با سرعت بالا صدای ناله ای ایجاد می کند که در این صورت در صورت تعمیر یا تعویض اقدامات لازم را انجام ندهید. پمپ آب به ماشین شما ممکن است به سایر قسمت های خودرو از جمله موتور آن آسیب برساند.
 
3- نشت مایع خنک کننده
 
یکی دیگر از علائم فرسودگی پمپ آب در خودرو، نشتی مایع خنک کننده است که به دلیل فرسودگی واشرها است و در صورت بی توجهی به این علائم، نشت مایع خنک کننده می تواند مشکلات جدی در خودرو ایجاد کند.
 
مایع خنک‌کننده معمولاً قرمز یا سبز است، بنابراین اگر مایعی شبیه به این را در نزدیکی پمپ آب مشاهده کردید، سریعاً ماشین خود را به مکانیک نشان دهید تا در صورت لزوم آن را تعمیر کند تا از بروز آن جلوگیری شود. در چنین شرایطی بهتر است به طور مرتب پمپ آب ماشین خود را چک کنید.
 
4- خروج بخار از موتور خودرو
 
یکی دیگر از نشانه های فرسودگی پمپ آب این است که بخار از رادیاتور یا موتور خودرو خارج می شود و همانطور که گفته شد پمپ آب وظیفه خنک نگه داشتن موتور خودرو را بر عهده دارد و اگر اینطور نیست موتور خودرو دما افزایش خواهد یافت پیدا شده و ممکن است بخار از آن بلند شود.
 
اگر در حین رانندگی متوجه این موضوع شدید بلافاصله خودرو را به کنار جاده برانید و توقف کنید زیرا در غیر این صورت جان خود و سایر سرنشینان را به خطر انداخته اید و ممکن است خودروی شما دچار مشکل و همچنین در صورت خرابی شود. اگر خودروی شما در وسط راه باشد باعث ایجاد ترافیک می شوید، پس بهتر است بایستید و از جرثقیل بخواهید ماشین شما را به مقصد برساند.
 
در صورت خرابی پمپ آب چه باید کرد؟
 
در برخی موارد ممکن است تمام علائم قابل مشاهده باشد و در برخی موارد یکی دو مورد از علائم فوق قابل مشاهده است.
 
1- برای جلوگیری از بروز مشکل جدی پمپ آب خودرو خود را به طور مرتب چک کنید تا در صورت بروز مشکل سریعا تعمیر شود و همچنین لازم است که مایع خنک کننده خودرو خود را به موقع تعویض کنید و در برخی موارد لازم است. برای تعمیر یا تعویض رادیاتور خودرو باید گزینه ای با کیفیت بالاتر انتخاب کرد.
 
2- از تشکیل رسوب در داخل پمپ آب خودرو خود جلوگیری کنید. برای جلوگیری از رسوب در داخل پمپ آب باید در انتخاب مایع خنک کننده آن دقت کرده و بهترین نوع را خریداری کنید.
 
3- در نهایت اگر چیزی در مورد مکانیک خودرو نمی دانید بهتر است مرتباً خودرو خود را نزد مکانیک حرفه ای ببرید تا آن را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کند.
اساک چین یدک با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه فروش قطعات خودرو توانسته کارنامه درخشانی را برای خود رقم بزند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.