میله سوپاپ دود

درباره لوازم جانبی خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

میله سوپاپ دود

۶ بازديد
Valve یک کلمه فرانسوی (Soupape) است و دقیقاً به معنای دریچه است. سوپاپ ها یکی از اجزای اصلی انواع موتورهای احتراق داخلی هستند و البته در موتورهای دیگری مانند پمپ آب مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع شیر هر چیزی است که ورود و خروج چیزی را کنترل می کند. سوپاپ داخل خودرو روی سرسیلندر قرار دارد و ورود و خروج هوا را کنترل می کند. به بیان دقیق تر، این قسمت قارچی وظیفه کنترل ورود هوا به محفظه احتراق و خروج دود از دریچه های سرسیلندر را بر عهده دارد. این هوای ورودی برای تشکیل مخلوط سوخت و هوا لازم است و انفجار رخ می دهد و هوای خروجی یا دود اضافی احتراق است که خروجی آن برای ادامه روند فعالیت موتور ضروری است.
 
با توجه به اینکه احتراق داخل سیلندرها نیاز به فضای ایزوله و غیر قابل نفوذ دارد، باید گفت که وظیفه دیگر شیر دستگاه تامین این فضا به کمک سرسیلندر و واشر سرسیلندر می باشد. بنابراین سوپاپ ها با زمان بندی مناسب در حرکت و باز و بسته شدن به موقع شیرهای سیلندر یا بلوک سیلندر، هم دود و هم هوا را در جهتی که باید هدایت می کنند و محفظه احتراق غیر قابل نفوذ را تشکیل می دهند. با توجه به شرح عملکرد شیر می توان گفت که یک شیر خوب دارای ویژگی های زیر است:
 
1. ضریب حرارت بالایی دارد و قادر به تحمل دمای بالا است. همچنین گرما را به خوبی به سر سیلندر منتقل می کند.
 
۲. گرمای بیش از حد باعث سوختگی یا خوردگی نمی شود.
 
3. مقاومت ضربه ای لازم را دارد.
 
4. یک شیر خوب به سرعت فرسوده نمی شود.
 
سوپاپ ها بسته به نوع موتور روی سر سیلندر یا بلوک سیلندر قرار می گیرند. گاهی اوقات سوپاپ ها داخل سیلندر یا سرسیلندر هستند.
 
آشنایی با شیرآلات خودرو
 
سوپاپ ماشین دارای ساختار قارچی است که در انواع موتورها ثابت می شود. این شکل ثابت به صورت ساقه و صفحه مسطح است که شکلی شبیه ساقه و کلاهک قارچ را تشکیل می دهد. قسمت های مختلف این قطعه عبارتند از:
 
سر سوپاپ: محل برخورد این قطعه با اسب.
 
سنبله نگهدارنده: انتهای ساقه و زیر سر سوپاپ و محل اتصال فنرهای سوپاپ هستند.
 
پایه سوپاپ: بدنه دریچه ای بلند و کشیده است که در دروازه قرار می گیرد.
 
مخروط: این قسمت که به آن شیب نیز می گویند محل اتصال نشیمنگاه به ساقه است
 
نشیمنگاه: به این قسمت، نشیمنگاه سوپاپ موتور نیز می گویند که در واقع سر سوپاپ پهن است. نشیمن سوپاپ دارای حلقه هایی است که معمولاً از چدن گریز از مرکز یا آلیاژی بسیار مقاوم در برابر سایش ساخته می شوند.
 
صورت: نشیمنگاه سوپاپ دارای یک لبه مورب به نام وجه است. زاویه این لبه بسته به نوع و ساختار موتور طراحی می شود. اما به طور کلی این زاویه بین 45 تا 30 درجه است. 30 درجه برای دریچه های دود و 45 درجه برای دریچه های هوا.
منبع: سایت https://www.asakchinyadak.com/

7 روش طبیعی موثر برای رفع تیرگی قوزک، آرنج و زانو

برای حل این مشکل می توانید از هر یک از روش های زیر به دلخواه خود استفاده کنید:

1- یک قاشق غذاخوری نمک بردارید و چند قطره آب لیمو و چند قطره عسل به آن اضافه کنید. آن را خوبی مخلوط کنید و روی نواحی سیاه پوست خود بمالید. این روش نه تنها باعث کمرنگ شدن لکه های تیره می شود بلکه باعث نرم شدن پوست هم می گردد.

2- برای رفع تیرگی پوست می توانید از لیمو استفاده کنید. برای اینکار لیمو را له کنید و مقداری شکر در آن بریزید. سپس این مخلوط را به آرامی روی پوست بمالید تا تیرگی های آن از بین برود. می توانید به جای شکر از نمک نیز استفاده کنید.

3- یک قاشق غذاخوری نمک بردارید، چند قطره آب لیمو و چند قطره عسل به آن اضافه کنید. آن را بخوبی مخلوط کنید و روی نواحی تیره ی پوست خود بمالید. اینکار نه تنها باعث از بین بردن لکه های تیره می شود بلکه باعث نرم شدن پوست هم می گردد.

ادامه مطلب

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.